Kome je do morala u politici, neka ide u NSPM

Novi talas kao neverovatan splet okolnosti i kao istorija koja se pretvorila u bajku

Komentari (32) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 subota, 02 januar 2010 20:09
Sarlo Akrobata
I Ekatarina velika je, oprostite na blasfemiji, samo ispeglani Šarlo akrobata.

Tacno je da su me ispeglali.Jako zanimljiv tekst. Hajde,barem, nekakve koristi od nepotizma.
Preporuke:
0
0
2 subota, 02 januar 2010 23:41
vlks
Problem sa nedostatkom kvalitetne muzike je prisutan po mom mišljenju i na svetskoj muzičkoj sceni već sigurno 10 godina.
Pozdrav za autora sa nadom da ćemo doživeti da neki novi klinci dožive popularnost.
Preporuke:
0
0
3 nedelja, 03 januar 2010 00:52
Ultravisitor
Mamini i tatini sinovi i kceri su bili umetnici u ex-YU. Sinovi i kceri vojnih lica, medijskih licnosti i politicara koji su imali mogucnost da u ona ''zlatna'' vremena pored muzike srede i neku skolicu ali i da skoknu do Zapada (roditelji im uglavnom nisu imali dozvolu za izlazak iz zemlje zbog prirode posla) i tamo nauce da duvaju i slicno, a usput pokupe par svetskih fazona i postanu velicine u raju zvani SFRJ. Sto se tice new wave generacije radi se o najobicnijoj sarenoj lazi. Dva imena se izdvajaju i nemaju bas nikakve veze sa nazovi new wave fazonom a to su Branimir Stulic i Vlatko Stefanovski. Ostalo je sve buranija, bez ukusa i mirisa, kopija britanskih maminih i tatinih sinova. Nas realan domet je ipak ''Racunajte na nas'' sto je i danas hit prepevan u drugoj ambalazi, a tu su i hitovi ''predsednikovih'' ljudi ''Retko te vidjam sa devojkama'', ''Ti si moja cokolada''. Bljak!
Preporuke:
0
0
4 nedelja, 03 januar 2010 01:18
Johnny the Beard
Manje-vise dobar tekst, dosta stvari su tacne!
Nego, da li je ko bio na zurci gde se pustaju stvari sa "Odbrane i poslednjih dana"...
Mada bih tesko mogao da se slozim sa konstatacijom da Smak ima seoski prizvuk. Mislim da su oni pokusaj prog-rocka na nasim prostorima, nedovoljno ispracen bas kao i Novi talas.

Jedina razlika je sto Smak nije bio u opoziciji Milosevicu, za razliku od ljudi ukljucenih u desavanja oko Novog talasa, koji je iznedrio sve i svasta... Od Nebojse Pajkica, pa sve do Biljane Srbljanovic (Pogledi faza, a i kasnije).

A sto se tice zaradjivanja za zivot od muzike... Pitajte Sapera i Kostica...
Preporuke:
0
0
5 nedelja, 03 januar 2010 04:14
Zoran Stankovic
Veoma interesantan tekst, napokon nesto zanimljivo o pop kulturi u bivsoj nam državi.
Preporuke:
0
0
6 nedelja, 03 januar 2010 04:25
Misko Plavi
Ovo je vrlo originalno tumacenje uslova pod kojima se novi talas desio, a pri tome obiluje u netacnostima (sto i nije toliko vazno). Sustina je da je novi talas u to vreme dobio podrsku postojecih struktura (omladinske organizacije) koje su se u to vreme bavile kulturom u sloveniji, hrvatskoj i srbiji (bosna dolazi kasnije kada se Kusturica zauzeo za novi primitivizam - ali to je opet druga prica)... u sustini Igor Vidmar i radio student je zapoceo pricu, koja je otplivala do zagreba i bolje stojece "dece funkcionera" da bi u isto vreme u beogradu isto to uradili deca iz funkcionerskog miljea... malo pre studija b, podrsku novom talasu je dao SKC (kao sto rekoh zvanicna institucija omladinske organizacije)... uostalom, Srdjan Saper, Nebojsa Krstic, Boris Tadic, sestre Mijatovic, gomila dedinjske dece su ucestvovali u tome... ne vidim zasto ne bi podrzali nesto slicno tome danas. Mislim da je problem sto je rok'n'rol kao takav izgubio nekadasnji subverzivni znacaj i kao forma (i medioj za sirenje poruke) je prilicno istrosen. DSanas je subverzivno baviti se politikom i po mojoj staroj teoriji, politicari su dolaskom Slbodana Milosevica na vlast, preuzeli mesto rock'n'roll-u u svakodnevnici i sto je jos vaznije paznju medija. Ukratko Cosicu, promasio si temu (po mom misljenju), pokazao zavidno nepoznavanje materije o kojoj pises a i tekst nema iole bitnog zakljucka. Ne vidim koji je znacaj ovog teksta u NSPM... hajde da uzmem ovo kao izraz vase demokraticnosti... pozdrav
P.S. Cosicu nadam se da malo direktniji ton komentara ne remeti tvoj san. Savetovao bih ti da pitas starije kako je stvarno bilo tada i kako je do svega doslo... kasnije ih je mnoge pokosila droga ali to je opet nova prica... probaj darazgovaras sa Draganom Papicem i sve ce ti biti mnogo jasnije...
Preporuke:
0
0
7 nedelja, 03 januar 2010 10:04
Laki pingvin
Pavle, bas se i niste proslavili ovom "analizom"! Od nepotrebno dugackog, a ipak nepreciznog naslova, pa do razumevanja "novog talasa". U najavi Vi kazete: "Ovaj tekst ne bavi se protagonistima i svima onima koji su direktno zaslužni za nastanak i opstanak Novog talasa." A onda nas izvestavate gde je radila tetka Jasenka Houre, koja je, molicu lepo, zasluzna za promociju "novotalasnih" grupa!? Zasto ne kazete da je to bio evropski pokret, koji je nazivan i novim romantizmom, novom osecajnoscu, i mnogi su sudelovali u tom novom osecanju - zahvaljujuci pre svega velikoj novotariji, muzickim tv-spotovima! Koje Vi ni recju ne spominjete! Mislite da bi bilo "Lakih pingvina" (zanimljive, sarmantne "novotalsane" grupe, koju Vi takodje ne spominjete) da nije bilo grupe "Duran Duran"? I mislite li da bi "novi talas" postao svetska muzika da nije bilo tada revelucionarne tv-stanice MTV? Na tom "talasu" nuzno - a ne spletom neverovatnih okolnosti - doplovila je ta muzika i do nas, u uslovima relativne tolerancije u drustvu i u muzici. Napokon, u "grubljim" vremenima, tokom 60-ih, nije bilo zapreka sirenju mnogo agresivnije rok-muzike - zasto bi neko stao na put daleko meksoj, umivenijoj "novotalasnoj" muzici? Prisecam se da je cak jedan Oskar Davico, inace tvrdi ideolog titoizma, afirmativno pisao o toj muzici i tom pokretu! Zato, nije to za Riplija, tadasnji uspeh "novotalasnih" grupa, to je bio samo znak da smo (tada bili) "u Evropi", i "u trendu"! Bilo bi cudo da nas je taj muzicki pokret zaobisao!
Preporuke:
0
0
8 nedelja, 03 januar 2010 15:39
Alef
Ultravisor je pogodio sustinu. Rokenrol, pa i novi talas, svirala su uglavnom deca vise klase ondasnjeg socijalistickog drustva. Pored muzike, omiljena zanimanja te "dece" bila su gluma i televizijsko novinarstvo. I taj muzicki pokret je, bar 70-tih i 80-tih godina, komunisticka vlast favorizovala. Tako je rokenrol postao muzika samozvanih "intelektualaca". A onda je rokere Sloba pustio na trziste da se bore sa narodnjacima... Umesto da ih pomogne, jer to je visoka umetnost, za razliku od muzicki nepismenih narodnjaka.
Preporuke:
0
0
9 nedelja, 03 januar 2010 19:10
Ana CH
Slušaoci radija se sećaju i svakodnevne emisije "Randevu s muzikom" na prvom programu radio Novog Sada, naročito subotom popodne kada je emitovana isključivo muzika sa tadašnje domaće scene. Na mom radiju je Studio B imao slab prijem :). Dakle, bilo je još ljudi koji su doprineli dometu novog talasa, a da nisu bili u rodbinskim ili bilo kakvim drugim vezama sa imenima pomenutim u tekstu. Otkud odjednom ovakvo otkriće o srećnim okolnostima koje su pospešile novi talas? Moralo je tu biti mnogo više "slučajnosti".
Preporuke:
0
0
10 nedelja, 03 januar 2010 19:31
Vladimir Gvozdenovic
U suštini, tekst je pokrenuo jedno drugo pitanje, a to je šta je istina, a šta mit.

Kada analiziram, razmislim, složim kockice i setim se svega, bojim se da ostaje samo ono izvorno, par ljudi, andergraund scena negdašnje akademije, podzemlje i nekoliko sjajnih albuma, od kojih su možda najbolji prva dva albuma Električnog orgazma. Bože, da li se sećate onog hemonda i ludačkih tekstova, koje, moram priznati slušam često.

Inače, pisac teksta je zaboravio onog koji je to sve započeo u podrumima akademije, početkom osamdesetih, da bi ga krajem 90-ih, slepog i bolesnog, sa svake scene gurnuo i B92, na žalost.

Miomira Grujića Fleke nema veš 6 godina, počiva u hronikama palanačkog šabačkog groblja, ostaju samo sećanja kada su Srbija i Eeograd bili Evropa mnogo pre Evrope.
Preporuke:
0
0
11 ponedeljak, 04 januar 2010 06:39
Pavle Ćosić
Ja sam se vrlo svesno ogradio od protagonista i svih onih koji su faktički stvorili Novi talas. Kad bih sve njih uključio, to ne bi bio tekst od jedne strane nego čitav doktorat. Fleka, na primer, svaka mu čast, deo je te scene. Isto tako i Dragan Papić koji je osmislio Idole tj. Dečake. Probao sam u ovom tekstu da se pozabavim fenomenom kako je New Wave kod nas dosegao toliko nepremostivu slavu koja nikad dalje u istoriji rok i pop muzike nije dosegnuta uprkos činjenici da smo imali i IMAMO makar podjednako dobre bendove. Laki Pingvin, ovde u komentarima demonstrativno spominjan a u tekstu ga nema, koji se buni to najbolje oslikava. To je isto jedan izvrstan bend nastao na krilima Novog talasa, ali ne samo da nije jedini kojeg ne navodim u tekstu, nego je samo jedan od stotinu koji se tu ne spominju (iz istog žanra, na primer, tu je i zagrebačka Boa).
Htedoh samo da kažam da je Novi talas nastao kao stvar triju slučajnosti koje su im pogodovale. Danas te tri slučajnosti nemamo i zbog toga bar podjednako dobri i dosetljivi bendovi čame u rupama andergraunda. Neki od njih su se odavno ugasili, a bili su makar dovoljno dobri da dostignu slavu Lakih pingvina. Makar toliko. Da ne govorimo o onima koji danas svojim talentom i probojnošću na sve načine pokušavaju da stupe na scenu, a u tome su onemogućeni iz prostog razloga što je danas scenu nemoguće napraviti bez navedene tri slučajnosti.
Čekamo bolja vremena i to je to. Nisam time hteo da kažem da je Novi talas nešto što je proizvelo zlo, a još manje da je to nešto što je potpuno nezasluženo steklo svoje mesto u istoriji naše muzike.
Napokon... Smak... progresivni rokenrol, kako se to tad zvalo, a zove se još uvek, niko me neće ubediti da se ne radi o bendu koji se nije čvrsto vezivao za tradiciju balkanskog narodnjačkog zvuka. Nemam ništa protiv toga (takvi bendovi i dan-danas postoje), ali je činjenica da je ta muzika nastala na matrici ruralnog balkanskog melosa.
Preporuke:
0
0
12 ponedeljak, 04 januar 2010 12:43
Lav
Možda je baš i nespremnost da se koriste motivi ruralnog balkanskog melosa razlog što je rok muzika kod nas spala na tako niske grane. Ovdašnja scena je tek bleda, bleda kopija onoga što se dešava na zapadu, a nijedan bend se ne usuđuje da doda lokalnog kolorita svom zvuku. Ako su Animal Collective mogli da koriste frule na svom odličnom poslednjem EP-u, tim pre bi muzičari iz Srbije imali prava da inspiraciju traže u balkanskoj muzičkoj tradiciji.
Preporuke:
0
0
13 ponedeljak, 04 januar 2010 12:52
Sidarta
A po čemu ti podzemni sastavi zaslužuju ovakvu apologiju?
Samo je Srbiji falila još jedna kopi pejst Zapadna scena.Samo da je "urbano", da se građani vesele.
A o "klasičnoj", a zapravo umetničkoj, muzici ni reč.
Osvrt o popularnosti tog talasa tada, jasno oslikava čija je to muzika i sa kog je podneblja...Mislim,ako čekamo da mi neko prepeva Fu Fajterse da bi onda izigravali budale hvaleći kopije...Onda neka slušam i dalje Cuneta Gojkovića i Mocarta...
Čast velikom Rundeku i još većem Štuliću.
Poenta umetnosti je gledanje sveta kroz svoje oči.
Ako će STRANA suština da se izvodi STRANOM formom,onda joj je mesto u inostranstvu,a ne u "balkanskom melosu"...
Preporuke:
0
0
14 ponedeljak, 04 januar 2010 15:49
drang nach osten
čudno je da iskusni pisac i novinar Ćosić pristupa ovom značajnom fenomenu površno i objašnjava njegov nastanak i razvoj trivijama tipa Jasenkova tetka izdavač, Ducina mama spikerka itd. Novi talas je bio rezultat šire političke agende tadašnje kulturne i političke elite, koja mu je pružala znatno veću podršku od nabrojanih triju aktera. Da je autor pristupio analizi tog segmenta tadašnje kulturne politike koja je favorizovala određene umetničke pravce, dok je ostale oporezivala i neretko cenzurisala, možda bismo dobili dobar tekst. ovako nam je ostalo lamentiranje nad sirotom aktuelnom rnr scenom koju nema ko da promoviše. prepuštena je nevidljivoj ruci tržišta čiji smo stisak toliko dugo čekali.
Ćosić ne nalazi za shodno da primeti da su u Engleskoj pank, new wave, ska nastali kao izraz bunta radničke klase i u sebi sadržali revolucionarni potencijal , dok je u Srbiji taj isti pokret bio reakcionaran samim tim što je sprovođen odozgo putem pankera sa dedinja i duboko desničarski( koketiranje sa ljotićevštinom ).
Treće, zar iko ozbiljan 2010 može da zameri oslanjanje na izvornu muzičku tradiciju datog podneblja( keltsku, jamajčansku, islandsku, balkansku ruralnu ) u stvaranju pop muzike? i da se zalaže pritom za copy-paste kreativnost?
To nije moja šolja čaja. Pre ću da slušam gang of four umesto repetitora, ili da gledam originalni spot Jamiroquai umesto ispeglane Aleksandra Kovač verzije
Preporuke:
0
0
15 ponedeljak, 04 januar 2010 16:06
Odbrana i poslednji dani
Nemam ništa protiv toga (takvi bendovi i dan-danas postoje), ali je činjenica da je ta muzika nastala na matrici ruralnog balkanskog melosa.


U tome i leži uspeh "Bijelog dugmeta".Što im je muzika nastala na toj matrici.Pastirski rok se najviše primio u narodu , baš, zbog toga što je oslikavao njegovu dušu, koja je pastirska i balkanska.Zato i ne čudi veliki uspeh narodne muzike na ovim prostorima. Ne znam kako bi i moglo da bude drugačije.Nećemo valjda primenjivati genetski inžinjering da promenimo narod.To što ja, takođe, volim Novi talas, ne znači da je to bogomdana muzika. Mislim da je on marginalizovan, baš, zbog nedostatka publike koja bi ga slušala.
Preporuke:
0
0
16 ponedeljak, 04 januar 2010 19:52
Pavle Ćosić
Ova tema je očigledno pravo poprište nesporazuma. Najpre, da li sam ja igde ikad rekao da imam nešto protiv ruralnog melosa? Nisam, niti imam. S druge strane, dokaz da sam u pravu kad kažem da je današnja scena marginalizovana je upravo činjenica da vi niste ni čuli gomilu bendova koji se danas služe matricama ruralnog balkanskog melosa. A i dalje su rok bendovi. Ima ih bar deset za koje znam.
Napokon, naš Novi talas, uprkos svim kritikama, bio je prilično originalan pravac i predstavljao je osnovu za našu rok muziku koja i dalje funkcioniše. Ja sam samo rekao da se ugledao na britanski pank i ska. Nisam rekao da ga je kopirao. Nije to bila sirova kopija engleskog buntovničkog panka upravo zato što dolazi iz drugačijeg socijalnog konteksta. Napokon, ja ne znam za te ljotićevske pank bendove. Svi novotalasni bendovi bili su tradicionalno levo orjentisani, neki čak vrlo disidentski zbog čega su i cenzurisani. Jedino ako neko "Odbranu i poslednje dane" smatra nacionalističkim albumom jer koristi srpske srednjovekovne matrice i što su korice ćirilicom ispisane.
Na kraju, kao dokaz originalnosti te scene, bendovi OK Go i Franz Ferdinand priznali su da su mnoge njihove pesme inspirisane jugoslovenskim rokenrolom. A otkrili su ga na internetu.
Preporuke:
0
0
17 ponedeljak, 04 januar 2010 21:37
Vladimir Gvozdenović
Zaista, složio bih se sa Papićem da nije trebala da bude tema pastirski rok i sada sve prisutni etno stil i zvuk u svemu i svačemu.
Mi Srbi zaista imamo jednu začuđujuću osobinu, a to je da od onog što je nešto pravimo ništa, i u obrnutom smeru naravno.
No, ovde nisu u pitanju naše naravi i osobine, u pitanju je zaista jedan začuđujući period od 1979 do 1984, a to je vreme i te kako jakokog komunizma, kada su se partijski obračuni sa neistemišljenicima najavljivali u nedeljnim saveznim dnevnicima,i u to vreme se pojavilo nešto zaista vredno, a to je naš nju vejv.
Osobennost ovog nju vejva u tada jugoslovenskoj varijanti, a ja bih pre svega rekao da se odnosi na srpske bendove Šarlo akrobata, Električni orgazam i Idole u periodu Odbrane i poslednji dani, se odslikava pre svega u samosvojnosti izraza, koji nije naslonjen na engleske uzore, a samim tim daju tadašnjoj beogradskoj sceni kvalitet koji je oličen u konstataciji da je to bila druga muzička scena po snazi u Evropi posle Engleske.
E sada, slažem se sa Papićem, očigledno je tadašnja partijska oligarhija zaključila da mladima treba dati ventil, jer bolje je da se oni okupljaju na koncertima, slušaju muziku, nego da se bave aktivnostima protiv države, protestima i svime onim što je usledilo.
Ovo nije optužnica protiv nju vejva, nego jednostavno konstatacija da i najcrnji politički totalitarizam proizvodi oslobodi neki put ventile.
Ali, manimo se politike, ne moramo u svemu biti deformisana politička bića.
Ono što mi je zaista zanimljivo, to je da se prvobitni andergraund polako pretvarao u sve komercijalnije varijante i jednostavno gubio samosvojnost, kako muzičku, tako i tekstualnu oštricu. Naravno, svi ti bendovi su patili od bolesti prvog, eventualno drugo albuma, da bi se potom raspadali ili išli u nekom drugom pravcu.
Naravno, neki su kasnije poput Šapera i Krstića otišli u vode politike i medijskih monopola, ali to je neka druga priča.
U suštini, nju vejv osamdesetih je labudova pesma...
Preporuke:
0
0
18 ponedeljak, 04 januar 2010 22:41
ona radi u rudniku,
Kada kazem "Idoli", mislim Vlada Divljan. A nikako ova dva šarlatana čije je jedino umeće parazitiranje na račun ljudi od znanja.
Preporuke:
0
0
19 utorak, 05 januar 2010 01:31
Potpisujem - @ona radi u rudniku
"Kada kazem "Idoli", mislim Vlada Divljan. A nikako ova dva šarlatana čije je jedino umeće parazitiranje na račun ljudi od znanja." Potpisujem! Vlada, gde je taj divni, otkaceni momak sad?
Preporuke:
0
0
20 utorak, 05 januar 2010 03:04
Vladimir Gvozdenović
Prvo da se izvinim Ćosiću, mislio sam na njega a napisao Papić.

Inače, kada smo već kod Šapera i Krstića i njihovog odnosa sa Vladom Divljanom, dovoljno nam govori Vladina izjava u emisiji "Moj Beograd" na TV Studio B...
Sad Vi razmišljate šta je Vlada izjavio, hhehehhe, pa ništa, sem što je rekao da neće da ih komentariše, da se ne druži sa njima i da su se razišli pre 20 godina. Šta će drugo reći lepo vaspitani gospodin i sjajan čovek koji već 10 godina živi u Beču. Kako je rekao, jedino svira sa Bože moj basistom Idola, zaboravio sam ime.

Šta je suština sa idolima? Svirači i kompozitori su bili na jednoj strani, a na drugoj agitprop, Tucko, Šaper i Nebojša Krstić.
Koga oni savetuju, pa kintu naravno, to su oduvek znali, kako, gde, kome...
No to nije tema.

A dok radim u rudniku, zaista razmišljam da su komunjare 80-ih namerno napravile ventil, koji je baš uspeo.
Inače, bilo je i dobrih Hrvata, Boa, prvi album Filma, ah da, Lačni Franc od Slovenaca, očigledno je to bila zaraza. Čak i ako se sećate, pojavio se i onaj dilov iz Sarajeva, Elvis, Elvis DŽ, Elvis DŽ. Kurtović. Bio je neki koncert u SKC-u 84, neki Englezi pankeri,Elvis DŽ. je bio predgrupa i pričajući pevao pesmu, kako je mački iskopao oko dok je visila obešena u podrumu.
Sve su to bile asocijacije, vrućeg piva i onog što će slediti.

Dobar je tekst i diskusija je dobra, zaista...
Preporuke:
0
0
21 utorak, 05 januar 2010 23:37
A jesi li ti muzičar?
Ma ne sekirajte se ništa! Celokupna andergraund scena je u sajber svetu- na MajSpejsu!
Preporuke:
0
0
22 utorak, 05 januar 2010 23:52
samo.slušalac@vladimir.gvozdenovic
i ništa drugo u vezi muzike.Inače, o muzici sam najviše naučio od Fleke, tamo negde krajem sedamdestih.

Naravno da to ne smeta da volim muziku,slušam i pratim zajedno sa svim onim oko nje.

Kako godine prolaze i sve se oko nas menja, bojim se će se sve pretvoriti u sajber sveti i manipulatorski raj.
Preporuke:
0
0
23 sreda, 06 januar 2010 01:03
Pavle Ćosić
Neobično mi je drago što je na ovaj tekst stiglo ovoliko komentara, na ovom sajtu, jer to pokazuje koliko kulturna politika, pa i na nivou aleternativne rok i pop scene, jeste važna za misleće ljude koji posećuju ovaj sajt.
Priznajem da ovim tekstom i komentarima nismo postigli bog-zna-šta, ali smo makar pokrenuli stvari s mrtve tačke u odnosu na ovakav ugao gledanja, a to je onaj da se NSPM-u stereotipno spočitava isključivo nešto što ima veze sa duboko ukorenjenom tradicijom, Crkvom i nacionalnim nasleđem.
Na kraju, siguran sam da neću mnogo pogrešiti ako konstatujem da je i ovo odavno postalo naše kulturno nasleđe. Trebalo je samo da sačeka svoj trenutak.
Međutim, kao i mnoge druge delove svog kulturnog nasleđa, moram da podsetim da ga delimo sa Hrvatima i ostalim južnoslovenskim narodima. Da krenemo od Štrosmajerea i Kopitara, čisto primera radi, a u periodu Novog talasa, istu istoriju delimo sa bendovima kao što su Haustor, Azra, Boa, Ksenija, Pankrti, Lačni Frac, Videosex, Leb i sol, i, da ne nabrajam više jer što više budem nabrajao, više će se njih naljutiti... moramo priznati da "Odbrana i poslednji dani" i raskol u Idolima nisu najvažnija stvar vezana za Novi talas. Mnogo je važnija činjenica da je to pravac koji je u svoj svojoj originalnosti i specifičnosti zajedničko dobro svih SFRJ "naroda i narodnosti".
Preporuke:
0
0
24 sreda, 06 januar 2010 04:44
Muzika i moda
"Mnogo je važnija činjenica da je to pravac koji je u svoj svojoj originalnosti i specifičnosti zajedničko dobro svih SFRJ 'naroda i narodnosti'." Generalno, ova Cosiceva konstatacija stoji, iako je mozda bolje govoriti o zrelosti tadasnje jugoslovenske muzicke scene - originalnost je ipak malo preteran epitet. Nisam, medjutim, siguran da "Leb i sol", "Azra", ili "Lacni Franc", i na koji nacin mogu biti dovedeni u vezu sa "novim talasom"! Jer, pobrojani jesu originalni, samosvojni, dok je stvarni "novi talas" ipak bio muzika "u trendu", pa je tako moglo doci do saradnje izmedju "Idola" i "Filma", tj. izmedju Beograda i Zagreba. Stulic i Stefanovski su dotle bili istinski umetnici, radili po svome, a putevi su im bili razliciti: Stulic je (iz prkosa i nemoci, podjednako) zacutao, a Stefanovski je imao srecu da je njegov "etno-rok" korespondirao sa novim trendom "world music", te je nastavio starim stazama. I jos nesto - nije ta "novotalasna" muzika ni po cemu bila velika niti izuzetna! Ona je bila deo novog, vrlo komercijalnog pogleda na svet: umesto hipija - japiji; umesto neobaveznog - stilizovano, mondeno oblacenje; umesto hasisa i marihuane - kokain. Jeste ta muzika znacila izvesno osvezenje, ali samo zato sto je prethodno svetom "drmao" nepodnosljivi "disko-zvuk". Ono sto ce iz tog doba ostati - tesko da ima mnogo veze sa "novim talasom".
Preporuke:
0
0
25 četvrtak, 07 januar 2010 01:25
Vladimir Gvozdenović
Ima jedno mišljenje koje je prosto postalo uobičajeno u Srbiji, a to je da je desničarski nastrojen Srbin po pravilu neko ko sluša narodnu muziku, etno, četnik, mrzi sve i svakoga...
Ovaj tekst i odgovori na njega, naravno da to demantuju.

Bogu hvala, biti Srbin, biti neko ko voli politiku i čovek desnice koji ne mrzi nikoga a svoje voli, ne znači da on sluša narodnnjake i zazire od svega što ima bilo kakve veze sa zapadom.
U ostalom, da su se ovi levičari pitali, još bi u Srbiji vladao centralni komitet, na čelu sa vođom i partijom u procesu stabilizicije tokom 11-e petoletke.

Pozdrav svima,
uz konstataciju da treba sve učiniti da sadašnji klinci isto tako jednog dana postanu kultni muzičari, i omogućiti im da svoju muziku izvode u elektronskim medijima a ne u sajber svetu.
Preporuke:
0
0
26 petak, 08 januar 2010 09:44
Deniqui
Dragi Pavle, a šta si ti u stvari hteo da kažeš? Da je poimanje Novog vala u Srbiji pogrešno, da je Papić preteča menadžerstva ili da je Facebook alternativa i avangarda NSP-a(novog srpskog poretka)... ARA je bila jedna dosadna i nekvalitetna ploča sa odličnom ribom u Mondrijan majci na naslovnoj, AZRA je napunila filmski grad na Košutnjaku dupke nešto pred rat, a bendovi kao Laki pingvini, Zana, Boa isl, ne zaboravi,ipak su imali svoje fanove koji su bili redovni na ne baš slabo posećenim koncertima. A bavljenje tzv kulturom je i tada kao i sada bila bila privilegija politički osvešćenih elita pa ne treba da čudi pojavljivanje raznih in likova na spotu LDP-a, koji možda ponajviše pledira na "računajte na nas" u svim aspektima života u Srbiji. Naš, srpski problem, nije nepostojanje mesta i načina za promovisanje novog, drugačijeg, svežeg itd nego upravo nepostojanje načina da se to novo stvori u ovakvom mentalnom okruženju temeljne nepismenosti i neobrazovanosti u kojem se čovek gnuša pojavljivanja u bilo kojoj formi u bilo kojem mediju. Ako je u vreme Novog vala sve bilo sivo pa je pojava npr.,Idola izgledala šarena sada je sivilo šarenog toliko da kada bi se i pojavio(la) neko(a) drugačiji(a) ne bi bio(la) vidljiv(a)*. A do kvaliteta koji na ovim prostorima nikad nije bio u višku neće se doći samo upornim ponavljanjem kako nema mesta za kvalitet i gomilanjem dosadnih tzv kulturnih sadržaja. Bilo da su to knjige, crtani filmovi, stripovi, muzika, umetnost uopšte, samo je jezik, u odnosu na onaj tada, drugačiji ali samosmorenost je potpuno ista.
*ovo *zbog političke korektnosti, naravno
Preporuke:
0
0
27 nedelja, 10 januar 2010 12:53
300 + 1
U gradu u kome zivim, pretprosle godine je, prema anketi visokotiraznog dnevnika The Age koncert godine bio koncert Gorana Bregovica (Art Festival, Melburn), a na drugom mestu se nasao Leonard Cohen koji je izvodio koncerte u Rod Laver Areni (finale Australian Opena) u nedelji kada su Viktorijom i Australijom besneli pozari (februar 2009).

Bregovic je u stampi i na radiju (intervjuisao ga je gospodin hrvatske nacionalnosti, jer mi ne mozemo sebe da predstavljamo pa moramo biti predstavljani - citat iz Marksovog 'Osamnaestog brimera', koristio Edvard Said u Orijentalizmu) predstavljen kao eklekticni Jugosloven koji je pocetkom 1990ih izmislio samog sebe (ponovo), jer je na to bio prinudjen. Na koncertima Bregovica je osim domaceg sveta prisustvovala mahom srpska emigracija, trubaci, pojci, sve je to zaista izgledalo kao srpski izvozni produkt o kome se ne govori bas tako glasno sa prefiksom 'srpski'.

U istoj ovoj zemlji ziveli su i radili gospoda Vlada Divljan i Jugoslav Cosic. Nije mi poznato koliko su uspeli da sebe porode/izmisle ('to re-invent themselves'), ali znam da su obojica, po povratku uz masu pripadnika 'osvescene', rasrbljene, beogradske 'elite' uzeli ucesce u akcijama tzv druge Srbije.

Naslov poslednjeg Vidojkovicevog produkta, 'Zelim da mi se nesto lepo desi, ali odmah' (parafraziram), pokazuje razliku izmedju dve Srbije, odnosno onih koji su uspeli da ne zive od politike, otisavsi u inostranstvo, i to itekako ima veze sa Novim talasom. Tvrdim da se tako nesto (lepo i odmah) vec dogodilo drugoj Srbiji, sa malo talenta, strasti, postenja, talenta i mnogo malogradjanskog zara za uspehom po svaku cenu. Oni su sebe uspeli da izmisle tokom devedesetih. U politici.

Omiljeni muzicar Novog vala bio mi je Darko Rundek. Voleo sam i Prljavo kazaliste i Idole. Vise ne. Slusam Dugme, a Brejkersi su mi postali kiseli, poput tekstova njihovog frontmena u Politici. Novi talas vise ne slusam.

'First we take Manhattan, then we take Berlin' (Cohen).
Preporuke:
0
0
28 ponedeljak, 11 januar 2010 15:10
znak pitanja
Drago mi je što je nspm tako otvoren za različita mišljenja i stavove, ali moram priznati da sam prilično začuđen što se kod nekih komentatora (ili je to možda samo jedan pod različitim imenima?!)tako dobro kotira gospodin Divjan, LDP maneken, glumac u spotovima Čedomira Jovanovića i muzički heroj Druge Srbije. U odnosu na njega Krstić i Šaper su teške patriote, oficiri i džentlmeni. Sem toga, čak i nezavisno od politike, šta je to gospodin Divjan tako značajno učinio na muzičkom planu posle Idola, da bi bile opravdane konstatacije kako je on bio sve što vredi u toj ekipi?
Preporuke:
0
0
29 ponedeljak, 11 januar 2010 19:11
zvezdarac
Sećam se dela jednog intervjua (mada se ne sećam čijeg!), u kome čovek kaže kako ne može da prepozna rodni Beograd u koji se početkom osamdesetih vraća sa odsluženja vojnog roka. "Kad sam godinu dana pre toga odlazio, Beograd je već u 9 uveče bio pust. Kad sam se vratio, provod je svuda po gradu trajao do jutarnjih sati."

Teško da je za tako nešto zaslužan splet okolnosti, nečija tetka, ćerka i devojka. Jednostavno, Titove sprege su tad popuštale (Tita više nije bilo), a u Jugoslaviju je konačno stigla rok kultura u punom zamahu. Ispostaviće se, u poslednjem zamahu - novi talas je izgleda bio i poslednji.

Danas, kad je rok kultura svuda u svetu na samrtničkoj postelji, sećanja na ta vremena su lepa, a sudbine muzičkih heroja sa ovdašnje i svetske scene su sasvim uporedive. Kao i stanje popularne kulture uopšte.

A mi Beograđani bismo mogli bar negde da postavimo spomen-table Milanu Mladenoviću, Neši Leptiru...
Preporuke:
0
0
30 utorak, 12 januar 2010 06:59
300 + 1
'Sem toga, čak i nezavisno od politike, šta je to gospodin Divjan tako značajno učinio na muzičkom planu posle Idola, da bi bile opravdane konstatacije kako je on bio sve što vredi u toj ekipi?'

Mislim da o kompletnoj postavi Idola, kao muzicarima, moze da se razgovara. A kao o ljudskim bicima koja se vladaju preme nekim moralnim nacelima? Taj posao bih ostavio nekom drugom. Nivelisati izmedju pomenute gospode je gubljenje vremena.

Film Beogradski fantom govori o duhu vremena na sjajan nacin. Roditelji mnogih srpskih novotalasaovaca su ulazili u one crne mercedese ispred SIV-a. A to su ili roditelji ili dede danasnjih prvoboraca druge Srbije.

Nemam dileme da je Srbija danas nesto izmedju Severne Koreje (ideoloski) i Somalije (klanovski sistem). Takva joj je i kultura.
Preporuke:
0
0
31 četvrtak, 14 januar 2010 00:13
Vladimir Gvo.
Deo priče u vezi Divjana stoji, ali, ipak je on bolji deo nekadašnjih Idola, u svakom pogledu.
Ja lično nisam njegov fan, niti čuvar lika i dela, kao što smatram da je najbolje ono što su uradili na albumu Odbrana, ali to je priča o prvom albumu, posle toga nastupa haos i komercijala.
Inače, što se tiče tatine dece i dedinih unuka, o tome u Srbiji mogu tomovi knjiga da se napišu, o naslednom pravu na sve i svja...
Preporuke:
0
0
32 subota, 16 januar 2010 02:21
zoki
Pronađite na internetu tekst pod naslovom "Pesme masovnog uništenja" i sve će vam se samo kasti...
Preporuke:
0
0

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner